لوگو بدون پس زمینه بیمارستان ناظران

حمایت یک میلیارد تومانی انجمن از بیماران سرطانی در هر ماه

نشست خبری هفته سرطان

مستشاری: افراد مبتلا به سرطان اگر تمام زندگی خود را بفروشند نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های مالی باشند

به گزارش روابط عمومی انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد، در آستانه هفته ملی پیشگیری از سرطان، نشست خبری تشریح برنامه های این هفته صبح امروز (۷ بهمن ۱۴۰۲) برگزار شد.

در این نشست که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میزبانی انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد در بیمارستان ناظران برگزار شد، اصغر افراسیابی مدیرعامل، حمید مستشاری رئیس هیات مدیره ، غلامحسین نوفرستی معاون درمان و بهروز دانشور معاون توسعه منابع انجمن، سید امیر آل داود عضو هیات علمی دانشگاه و ریاست بیمارستان ناظران، فاطمه ورشویی تبریزی ریاست مرکز تخصصی رادیوتراپی، آنکولوژی رضا(ع) و همچنین محمدعلی دنکوب، مدیر اجرایی برنامه سرطان معاونت درمان و بابک اقبالی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

اصغر افراسیابی مدیرعامل انجمن در این نشست گفت: این انجمن در هر ماه بیش از یک میلیارد تومان کمک به درمان بیماران سرطانی انجام می‌دهد تا به افراد ناتوان در تامین هزینه کمک کند که منابع آن را نیز خیرین تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه خیرین قانونی در کشور به نام ماده ۱۷۲ وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد هزینه‌هایی که شرکت‌ها و موسسات خیریه برای کمک به درمان بیماران انجام دهند و سرطان در اولویت قرار دارد، جزو هزینه مثبت شرکت‌ها قلمداد شود. انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیش از ۱۰ سال است که اقدام به گرفتن ماده ۱۷۲ کرده و در هر مرحله‌ای وارد می‌شود ۱۰ موسسه خیریه دیگر نیز حضور دارند اما تنها با ما موافقت نمی‌کنند. این ماده قانونی می‌تواند تلاش خیرین را مضاعف کند، اگر این قانون تایید شود می‌توانیم ماهی یک میلیارد تومان کمک را به دو، سه برابر افزایش دهیم.

حمید مستشاری، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: درمان و پیشگیری سرطان موضوع بسیار مهمی است. ما توجه به غربالگری را نیاز داریم. هزینه درمان سرطان بسیار گران است و فردی که مبتلا می‌شود از همان ابتدا بزرگترین ضربه روانی و مالی را خواهد خورد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزرگترین مرکزی است که باید درمان و پیشگیری را شعار خود ‌قرار دهد و در این راستا قدم بردارد. یک بیمار سرطانی علاوه بر اینکه خودش رنج می‌برد، خانواده نیز تحت تاثیر بیماری وی قرار می‌گیرد و از نظر مالی مستاصل می‌شوند. اگر تمام زندگی خود را بفروشند نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های مالی باشند. باید در این زمینه مطالبه‌گری شود.

کمک ماهانه بیش‌از یک‌میلیارد تومان به بیماران سرطانی مشهد

اصغر افراسیابی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد : انجمن حمایت از بیماران سرطانی از بعد تاسیس تمرکز خود را در حوزه سرطان قرار داد. مرکز درمانی رضا(ع) که ۱۷ سال قبل شروع به کار کرد، بزرگترین مرکز پرتودرمانی کشور است و بار عظیمی از درمان سرطان در حوزه پرتودرمانی را از سیستان تا دریای خزر پوشش می‌دهد.

ما با بهترین تکنولوژی و دستگاه‌های هایتک روز کار می‌کنیم. از دو سال و ‌نیم پیش که بیمارستان ناظران با گرایش سرطان تاسیس شد، ما تمام امکانات درمان‌های سنگین سرطان را در بیمارستان فراهم‌ می‌کنیم. در حوزه پرتودرمانی با توجه به افزایش قیمت خرید دستگاه و امکانات، گروه مددکاری ما تلاش می‌کند هیچ بیماری در حوزه پرتودرمانی به دلیل عدم تمکن مالی از این محل رد نشود.

در دو سال گذشته با توجه به افزایش شدید قیمت تجهیزات پزشکی توانستیم مرکز درمان رضا(ع) را به دستگاه‌های جدید تغییر دهیم و در بیمارستان ناظران نیز سرمایه‌گذاری در زمینه پرتودرمانی انجام دهیم که امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

سازمان غذا و دارو متولی حوزه دارو است و ما نمی‌توانیم دخالتی در این زمینه داشته باشیم، اما انجمن در ماه بیش از یک میلیارد تومان کمک به درمان بیماران سرطانی انجام می‌دهد تا به افراد ناتوان در تامین هزینه کمک کند؛ منابع این میزان را نیز خیرین تامین می‌کنند.

150 هزار ابتلای جدید سرطان در یک سال

حمید مستشاری رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد: سرطان، لطمه گسترده روحی و مالی فراوانی به بیمار و خانواده وی وارد می‌آورد و مطالبه ما از دولت و دستگاه‌های حاکم، همراهی بیشتر با این بیماران است.

متاسفانه سالانه ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و ضرورت غربالگری و پیشگیری از سرطان بیش از پیش احساس می‌شود. اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و غربالگری نیز باید یک مساله در نظر گرفته شود. در سال ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور داریم که باید درمان شوند، آیا کشور امکاناتی برای درمان این تعداد دارد؟ اگر به دنبال پیشگیری باشیم شاید این عدد به ۳۰ درصد برسد.

خوشبختانه در حال حاضر بزرگترین و مجهزترین مرکز پرتودرمانی کشور در مشهد است و مراکز انکولوژی رضا و بیمارستان ناظران نه تنها به بیماران مشهدی که به چندین استان دیگر هم خدمات ارائه می‌دهند.

افراد مبتلا به سرطان اگر تمام زندگی خود را بفروشند نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های مالی باشند

تجهیزات و دستگاه های بروز درمان سرطان در راه مشهد

غلامحسین نوفرستی معاون درمان انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد: تجهیزات بیشتری را برای مرکز انکولوژی رضا و بیمارستان ناظران در نظر گرفته ایم که تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید.

به طور متوسط، انجمن ماهانه یک میلیارد تومان کمک هزینه دارو به نیازمندان می‌دهد. همچنین تا پایان آذر سال جاری نیز مبلغ ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان داروی تخصصی درمان سرطان تهیه و به بیماران نیازمند اعطا شد.

در سال جاری و تاکنون، ۴ هزار و ۷۴ نفر بیمار نیازمند به اقدامات پرتو درمانی از طریق مددکاری موسسه شناسایی شدند که هزار و ۵۸۸ نفر از این‌ها به علت کمبود بضاعت مالی از ادامه درمان صرف نظر کرده بودند که خوشبختانه درمان این‌ها را متقبل شدیم و ۳۶۸ نفر را نیز براساس تقبل تمام هزینه‌ها مورد درمان قرار دادیم.

هزار و ۱۵۱ بیمار نیازمند دیگر با اختصاص مواردی، چون تخفیف درمان، کسر ۳۰ درصد از هزینه ها، مساعدت مالی، اخذ چک ضمانت و… به چرخه درمان سرطان بازگشتند و خوشبختانه تا امروز بیماری نبوده است که به او کمک نشده باشد.

فعالیت مددکاری ویژه در انجمن

فاطمه ورشویی رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی رضا(ع): ما کمیته مددکاری داریم که متشکل از افراد متخصص و دوره‌دیده است و میزان نیاز به کمک بیماران را بررسی می‌کنند. کمک هزینه می‌تواند برای همه موارد باشد.

از سال ۱۴۰۱ صندوق صعب‌العلاج تاسیس شد که دولت نیز کمک هزینه پرداخت می‌کند، بنابراین همه با هم کار می‌کنیم. هزینه درمان بیمار محاسبه می‌شود که بیمه سهم بسیار اندکی را تقبل می‌کند، مابقی فرانشیز بوده که برعهده بیمار است. ما بررسی می‌کنیم که بیمار چقدر نیازمند است و بر آن اساس صندوق هم کمک هزینه دارو و هم رادیوتراپی را تقبل می‌کند.

در ۲ دهه آینده بیشترین رشد فزاینده سرطان را خواهیم داشت

سید امیر آل داوود رئیس بیمارستان ناظران مشهد، یکی از مسائل مهم ما در حوزه سرطان این است که روند رو به افزایش شدیدی را در یکی، دو دهه اخیر داریم. شاید الان میزان بروز سرطان در کشور ما کم باشد اما در دو دهه آینده شاید بیشترین رشد فزاینده سرطان را شاهد باشیم، بنابراین باید در این زمینه کار شود.

مهمترین و ‌اثرگذارترین کار اطلاع‌رسانی به کل جامعه است تا سرطان را جدی بگیرند، درمان بسیار پرهزینه است. باید در مراحل ابتدایی درمان را شروع کنیم، در این صورت نتایج بهتری خواهد داشت، درصد علاج قطعی بالاتر و هزینه‌ها نیز کمتر خواهد بود اما در مراحل پیشرفته علاوه بر اینکه نیاز به درمان‌های پرهزینه دارد، ممکن است نتایج خوبی نیز نداشته باشد.

اگر بیماری در مراحل ابتدایی شناسایی شود، قطعا این هزینه‌ها را نخواهد داشت. برآورد هزینه دارویی در سال 8 هزار میلیارد تومان است. پیشگیری از سرطان مسئولیت تنها یک گروه خاص و یک وزارتخانه نیست، بلکه همه افراد جامعه و مسئولان کشور به نحوی وظیفه دارند و اثرگذار هستند. در ۲۰ سال آینده با آمار زیاد سرطان مواجه خواهیم بود. 

۹۵ درصد سرطان‌ها اکتسابی و ۵ درصد ارثی بوده، بنابراین نقش ما بسیار مهم است. درصد عمده‌ای از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ما به شدت نگران آلودگی سبزیجات آبیاری شده از کشف‌رود هستیم، همیشه عنوان می‌شود که مصرف میوه و سبزی از سرطان جلوگیری می‌کند اما نگران هستیم که این سبزی‌های آلوده افراد را بیشتر در معرض سرطان قرار دهند.

تعداد تخت‌های بستری‌ در بیمارستان دولتی کم است؛ زیرا در بخش‌های دولتی به دلیل هزینه‌های کمتر، مراجعه بیشتری وجود دارد. امکانات بخش دولتی و دانشگاهی به حدی نیست که جوابگوی افزایش روزافزون بیماران سرطانی باشد. سرطان مجموعه‌ای از بیش از ۱۰۰ بیماری است. در یک سرطان خاص بسته به اینکه فرد در چه مرحله‌ای مراجعه کند، نیازهای درمانی متفاوتی وجود دارد.

ما دستگاه پرتودرمانی به اندازه کافی در سطح استان و کشور نداریم، در نتیجه صف‌های طولانی ایجاد می‌شود. هزینه‌های دارویی نیز روز به روز در حال افزایش است؛ زیرا داروهای جدید، هایتک هستند و هزینه مراقب دارند که بسیاری از مردم نمی‌توانند این داروهای گران را تهیه کنند.

طب تسکینی تنها برای بیماران مبتلا به سرطان در مرحله آخر نیست، بلکه از همان مراحل اولیه شروع می‌شود و با کیفیت زندگی بیمار ارتباط دارد. به این مساله کم توجه شده اما امروز در دانشگاه و مراکز دیگر در قسمت‌های مختلف طب تسکینی را داریم. در بیمارستان امید که بیمارستانی دولتی بوده این کار با هزینه‌ کم‌ انجام می‌شود. در موسسات خیریه مانند مکسا نیز بسیاری از امکانات به بیماران ارائه می‌شود و هزینه‌ها نیز متفاوت است.

هر سال ۱۰ هزار مورد جدید سرطان در خراسان رضوی ثبت می‌شود

بابک اقبالی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: تعداد موارد جدید سرطان که هر سال در استان ثبت می‌شود ۱۰ هزار مورد بوده و شایع‌ترین آن‌ها سرطان پستان، روده بزرگ، معده، پروستات، پوست و ریه است.

سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم توسط پایگاه‌های مرکز سلامت ارزیابی شده و تشخیص زودرس انجام می‌شود، افراد در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. آموزش و پیشگیری سرطان بسیار مهم است. با توجه به افرایش سن ‌و عوامل خطر سرطان در حال افزایش بوده، بنابراین باید راه‌های پیشگیری آموزش داده ‌شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام می‌کنیم.

شعار پویش امسال «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» است. تعداد موارد جدید سرطان که هر سال در استان ثبت می‌شود ۱۰ هزار مورد بوده و شایع‌ترین آن‌ها سرطان پستان، روده بزرگ، معده، پروستات، پوست و ریه است. اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است. خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ ساله می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند. در سال بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید سرطان پستان در استان ثبت می‌شود.

سرطان روده بزرگ بسیار آرام رشد می‌کند، بروز آن از مراحل اولیه تا نهایی زمان طولانی دارد و چندین سال طول می‌کشد. افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله می‌توانند برای آزمایش ساده مدفوع به مراکز سلامت برای غربالگری مراجعه کنند. این آزمایش ارزان‌قیمت و ساده بوده و سرطان در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است. یکی دیگر از سرطان‌های شایع ریه بوده که وابسته به سیگار و دخانیات است.

نشان دار شدن بیماران سرطانی

دکتر محمدعلی دنکوب مدیر اجرایی برنامه‌های سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد: بیماران سرطانی توسط سیستم بیمه‌ها نشان‌دار می‌شوند و تمامی بیماران خاص از جمله سرطانی‌ها تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

خدمات شیمی درمانی در گذشته در مطب‌ها بود، اما بعدها دستورالعمل فعالیت مراکز شیمی درمانی صادر شد و از سال ۱۳۹۷ به بعد خدمات بهتری را در این حوزه شاهد هستیم و در مشهد سه بیمارستان دانشگاهی امید، دکتر شیخ و شهیدهاشمی‌نژاد به همراه مراکز خصوصی فعال هستند.