لوگو بدون پس زمینه بیمارستان ناظران

نقش مهم آگاهی روانشناسی در برخورد با سرطان

Cancer and Psychology

مجموعه توجیهی نقش روانشناسی در مراقبت های بهداشتی

ـــ سرطان در بزرگسالان ـــ

سرطان از بزرگترین علل مرگ و میر در قرن اخیر است، تقریباً 90 درصد از شروع سرطان ریشه در عوامل محیطی و رفتاری (مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، الکل، استرس و چاقی) دارد. بسیاری از سرطان‌ها را می‌توان از طریق تشخیص زودهنگام، غربالگری و تغییر سبک زندگی پیشگیری ویا با موفقیت درمان کرد.

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی درمان‌های مؤثری برای بسیاری از سرطان‌ها هستند، اما می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید ناراحتی‌های روان شناختی شوند. این آسیب ها در 40 درصد از بیماران مشاهده می شود. وقتی پریشانی روانی درمان نشود، می‌تواند بر پایبندی به درمان و توانایی بیمار در مراقبت از خود تأثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش اقامت در بیمارستان و استفاده از خدمات پزشکی شود.

اضطراب، افسردگی و کاهش کیفیت زندگی مشکلات رایج بیماران سرطانی هستند. از هر چهار نفر مبتلا به سرطان یک نفر با افسردگی بالینی دست و پنجه نرم می کند.

مشکلات شناختی، مانند تیرگی ذهنی و مشکلات مربوط به تمرکز و حافظه کوتاه مدت، ممکن است از درمان سرطان نشعت بگیرند، در سرطان هایی که به مغز سرایت کرده باشد، این مخاطرات شدید تر می باشند.

به گفته موسسه پزشکی، (NAM)، ارائه مراقبت های سرطانی با کیفیت خوب بدون استفاده از رویکردها، ابزارها و منابع موجود برای رفع نیازهای سلامت روانی- اجتماعی بیماران ممکن نیست.

چگونه روانشناسان می توانند کمک کنند

روانشناسان، محققین پیشرو هستند که درمان‌های روان‌شناختی مبتنی بر شواهد واقعی برای بیماران سرطانی توسعه می‌دهند و آموزش‌های تخصصی در زمینه های ارزیابی، نظارت و درمان آسیب‌های عصبی شناختی باقیمانده دیده اند.

روانشناسی پریشانی، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد، کیفیت زندگی و تبعیت از درمان را افزایش می دهد که همگی می تواند منجر به بهبود نتایج درمان در درازمدت و کاهش هزینه ها شود.

روانشناسان می توانند از بسیاری از رویکردهای درمانی برای کمک به بیماران سرطانی استفاده کنند. از جمله مشاوره حمایتی، آموزش روانی، آموزش حل مسئله، آموزش مدیریت استرس، مداخلات ذهن آگاهی و درمان های شناختی و رفتاری.

روانشناسان همچنین مداخلات روانشناختی موثری را برای عوارض جانبی درمان سرطان، مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و حساسیت زدایی سیستماتیک برای تهوع/استفراغ پیش بینی‌کننده و درمان رفتاری شناختی برای خستگی ارائه می‌کنند.

در ادامه مسیر مجله صورتی به توانایی درک و نیاز های روحی بیماران سرطانی بیشتر می پردازیم.

منبع : APA

American Psychology Association